Thursday, September 26, 2013

Fikh Kerahsiaan Wanita

Tajuk Buku: Fikh Kerahsiaan Wanita
Author: Dr. Saaduddin Mus’ad Hilali ; Terj: Fauwaz Fadzil



Kata-kata penulis yang sangat terkesan di hati : “ Ilmu akan tersia-sia antara malu dan sombong”.
Buku ini membincangkan satu isu yang mungkin sukar untuk dibincangkan secara umum kerana ianya terlalu intim dan mungkin menimbulkan rasa tidak selesa jika dibincangkan secara umum. Ia member penjelasan tentang persoalan faraj wanita menurut syariat islam. Buku ini memberi penjelasan dalam bab hadas, haid, nifas, istihadah, persetubuhan dan wanita hamil. Penulisan buku ini berdasarkan kepada lima mazhab (Hanafi, Maliki, Syafie, Hambali dan Zahiri). Setiap persoalan di huraikan dengan memberikan hujah yang padat berserta dengan dalil (Al-Quran dan Hadis). Bagi saya buku ini mudah difahami walaupun ringkas dan sepatutnya dimiliki oleh semua wanita dan bagi lelaki, buku ini juga baik dijadikan panduan dalam rumah tangga. Namun untuk mendapatkan penjelasan yang lebih jelas, perlu dirujuk kepada mereka yang pakar dalam hukum fikh islam dan lebih baik jika dibincangkan secara personal. Saya kongsikan satu daripada bab yang dibincangakan dalam buku ini:

Bab: Cara berwuduk bagi golongan uzur

Jumhur ulamak berselisih pendapat dalam menyatakan wajib berwuduk bagi wanita beristihadah dan golongan uzur dengan sebab kencing yang tidak berhenti-henti keluar dan sebagainya. Di sini terdapat tiga pendapat:

Pendapat pertama:
Wanita beristihadah wajib berwuduk ketika masuk waktu setiap solat fardhu dan dia boleh bersolat sebanyak mana solat fardu dan sunat. Ini adalah pendapat mazhab HAnafi dan Hambali serta salah satu riwayat dalam mazhab Maliki.

Pendapat kedua:
Wanita beristihadah wajib berwuduk bagi setiap kali solat fardu tetapi dia boleh menunaikan solat sunat sebanyak mana dia mahu di dalam satu waktu. Ini adalah mazhab Syafie.

Pendapat ketiga:
Wanita berisihadah wajib berwuduk bagi setiap solat fardu dan setiap solat sunat. Ini adalah mazhab Zahiri.

Pendapat penulis:

Ialah pendapat mazhab Syafie yang mewajibkan bagi wanita beristiahdah berwuduk bagi setiap solat wajib dan dia boleh menunaikan solat sunat sebanyak mana dia mahu dalam satu waktu. Apabila wanita beristihadah berwuduk, maka tidak terbatal wuduk sekiranya darah turun mengalir selepas daripada berwuduk walaupun ia mengalir sebelum solat atau ertengahan solat, dia wajib meletakkan tisu yang bersih di kemaluannya agar darah tidak menitik. Wuduk tidak batal kerana dia uzur.

No comments:

Post a Comment